GYIK

Mi a cél a vízirepüléssel?

 

A vízirepülés az aviatika egyik legkülönlegesebb területe, mely a repülést és a hajózást egyesíti. A két – önmagában is csodálatos – terület mással összehasonlíthatatlan élményt jelentő tevékenység, aminek hazai újraindítását mi minden szenvedélyünkkel szolgáljuk bármilyen formájában.

 

Értem, hogy Alaszkában, Kanadában, Svédországban lényeges közlekedési mód, de Magyarországon miért és kinek fontos ez?

 

Magyarország a régió és a Kárpát-medence tavakkal és foglyokkal leggazdagabban ellátott országa. Nem véletlen, hogy az első magyar nemzetközi menetrendszerű Budapest-Bécs járatok is a Dunáról indultak egy évszázaddal ezelőtt. Célunk, hogy a történelmileg is erős kötődést újra életre hívjuk és a lehető legtöbb közhasznú értéket teremtsük meg a vízirepülés által.

 

Igaz, hogy az északi országokban van igazán nagy kultúrája a hidroplánrepülésnek, de a valóság az, hogy az utóbbi időben Európában is igazi reneszánszát éli. Az olasz Comói-tavi és skandináv évszázados üzemek mellett az utóbbi időben Lengyelország és Németország tavain indult újra a hidroplánrepülés, idén pedig már másodszorra landoltak Montenegro édesvizein a Nemzetközi Vízirepülő Regattán részt vevő kétéltű repülőgépek. A regionális fellendülést jól jelzi az is, hogy a vízirepülésre jogosító magyarországi pilótaengedélyek száma az elmúlt években megtöbbszöröződött, mely a közeli Észak-olasz és lengyel képzések népszerűségének köszönhető. A regionális fellendülést jól jelzi az is, hogy a vízirepülésre jogosító magyarországi pilótaengedélyek száma az elmúlt években megtöbbszöröződött, mely a közeli Észak-olasz és lengyel képzések népszerűségének köszönhető. 

 

Miért pont most zajlanak a próbák?

 

Az elmúlt 30 évben több szakmai csoport részéről számtalan kezdeményezés történt a magyar vízirepülés újbóli bevezetésére, de annyi tényezőnek kellett összhangba kerülnie egymással, hogy ez a folyamat mostanra ért sikeres projektté. Ennek okai között említendő, hogy befeketőinknek köszönhetően beszereztünk egy magyar hidroplánt, amivel teszteket lehet végrehajtani, a vállalkozás élén pedig számos területen bizonyított menedzserek és pilóták állnak. 

 

Miért nem kórházra költik ezt a pénzt? 

 

A mi projektünk alulról jövő kezdeményezés, magunk finanszíroztuk. Ehhez értünk, ezt szeretnénk a lehető legtökéletesebb formában megvalósítani az ország érdekében. A csapatunk egyébiránt számos területen bizonyítja elkötelezettségét nonprofit és jótékonysági ügyek mellett.

 

Mi szükség van erre az egészre, amikor vonattal, hajóval, autóval bárhova el lehet jutni a Balatonon, sőt, ott a siófoki, sármelléki és szentkirályszabadjai repülőtér is, ha valaki mindenképpen repülni akar?

 

A vízirepülés lényege, hogy alkalmas vízfelület esetén közvetlenül bárhova el tudja juttatni utat, árút. Ebből a szempontból hasonlatos a helikopterhez, csak sokkal olcsóbb nála. A Balaton távolabbi területei órás távolságra vannak bármilyen helyi repülőtértől, de a fővárostól is több mint két órára, nagy forgalom esetén több órára autóval. Ha jobban belegondolunk, a Balatonon a kompon, a hatósági és vízmentő valamint halgazdasági és oktató hajókon kívül egyetlen vízijárműre sincsen közvetlen szükség a közlekedéshez. A hidroplán is egy lehet azok közül szereplők közül, amelyek kiegészítő értéket, élményt vagy gyorsabb eljutást biztosítanak a tavon.

 

Én horgász vagyok és zavar, ha ott a repülőgép is.

 

Ahogy a horgászat is sokak szenvedélye, a hajózás és a repülés is, mindegyiknek megvan a maga történelmi háttere a Balatonon és a Dunán is. A magyar víz és légtér a közös nemzeti kincsünk, egymás tevékenységének elfogadása és tisztelete minden szereplő érdeke.

 

Miért lehet ez jó a helyi átlagembernek? 

 

A vízirepülés jelentősége többszörös: a repülés és hajózás együttes élményét jelentő turisztikai attrakciótól a taxirepülésekig számos területén teremt értéket, de arról sem szabad elfeledkezni, hogy a manapság egyre aktuálisabb erdőtűz elleni védekezésben a leghatékonyabb eljárások alapját szintén a hidroplánrepülés jelenti. Hazánk értékeinek lehető legkülönlegesebb módon való bemutatása bizonyosan fokozza az ország versenyképességét a kiélezett turisztikai piacon, különösen, ha a főszezonon és a már amúgy is túlterhelt helyszíneken kívül tervezünk új attrakciókat, de emellett az ifjúság számára is szeretnénk példával szolgálni a természet és a repülés szeretetéről, ezért a fiatal és a már tapasztalt pilóták képzése is kiemelt feladatunk lehet a közeljövőben.

 

Hogyan befolyásolja a vízirepülés a vitorlázókat, hajósokat, strandolókat?

 

Ahogy a világon sehol nem befolyásolja, úgy itthon sem befolyásolná. Érdemes tudni, hogy a 2022 február-július közötti próbarepülések a kísérleti jelleg miatt az általánosan indokoltnál jóval nagyobb zárás és biztosítás mellett zajlottak. Lényeges tényező, hogy a gyakorlórepülésekkel járó folyamatos fel- és leszállások (iskolakörök) sem lennének részei egy későbbi általános üzemnek. A Balatonon a tesztek során tapasztalt feltételek sokszorosan túlmutattak tehát azon az intenzitáson, amely a tavat valaha érheti a vízirepülés által. Miután a bevezető tesztidőszak véget ért, hasonló “iskolakörözéssel” járó gyakorlórepülést kizárólag semleges időben vagy semleges területen, a lakosság és a vízi közlekedésben részt vevők zavarása nélkül tervezünk végrehajtani a jövőben. A strandolók tekintetében fentiek alapján semmilyen zavarás nem várható, strand területén pedig semmilyen zavarás nem lehetséges, hiszen a kijelölt fürdőhelyeken vízi jármű, így hidroplán sem jelenhet meg.

 

Milyen zaj-, illetve környezetszennyezéssel jár? Milyen hatással van ez  a madár/vízi élővilágra? Készült tanulmány?

 

A repülőgépek a vízi járművekhez képest lényegesen zártabb üzem- és kenőanyag rendszerekkel üzemelnek, ezért vízi élővilágra gyakorolt hatásuk jóval előnyösebb. A már levegőbe emelkedett hidroplán pedig ugyanannyi zaj- és környezetszennyezést jelent, mint a Balaton és a Duna fölött amúgy is folyamatosan közlekedő kerekes repülőgép társai. A hidroplánok a világon mindenhol leginkább részei és partnerei a természetnek, nagy részben annak is köszönhetően, hogy egyetlen négyzetméter fejlesztési vagy építési területet sem kérnek belőle. A hivatalos tanulmányok elkészítése az első próbarepülések alapján hamarosan megkezdődik.

 

Mire számítunk hosszútávon?

 

Hazánk értékeinek lehető legkülönlegesebb módon való bemutatása bizonyosan fokozza az ország versenyképességét a kiélezett turisztikai piacon, különösen, ha a főszezonon és a már amúgy is túlterhelt helyszíneken kívül tervezünk új attrakciókat. A Balaton vonatkozásában amúgy is elsősorban a főszezonon kívüli időszakokban és a nyugati medence kevésbé terhelt helyszínein látunk értékteremtési lehetőséget. Fontos kiemelni, hogy bármilyen sikeres is lesz a hidroplánrepülés fejlesztése, “iskolakörözéssel” járó gyakorlórepülést kizárólag semleges időben vagy semleges területen, a lakosság és a vízi közlekedésben részt vevők zavarása nélkül tervezünk végrehajtani a jövőben, tehát jelentős, pihenést érintő terhelés tőlünk a Balatonon vagy bármilyen üdülőközpontban hosszú távon sem várható. Hidroplánt beszerezni és üzemeltetni jóval költségesebb és nehezebb, mint egy sima repülőgépet, ráadásul speciális engedélyek is kellenek hozzá. Ha lesz is lehetőség a jövőben, inkább a ritka különlegesség kategóriában fog maradni.

 

Biztonságosan üzemeltethető, nem balesetveszélyes?

 

Professzionális üzemeltetés mellett a repülés többi ágához hasonlóan biztonságos tevékenység a vízirepülés.

 

Másnak is lehet majd?

 

Igen, ha kitapossuk az utat, az nem csak az Aeroexpress-nek ad lehetőséget, hanem a piacon bárkinek, aki megfelelő engedélyekkel rendelkezik az üzemelésre.

 

Mennyire kitett az időjárásnak?

 

A repülés többi ágától eltérően a vízirepülésben nincs lehetőség IFR (műszer szerinti) vagy éjszakai repülésre, de egyéb szempontból hasonló azokhoz, beleértve a szélerősséget is. Ami viszont kitettséget jelent, az a hullámmagasság, amely egy bizonyos határ felett nem teszi lehetővé az üzemet.

 

Mostantól bárki kénye kedve szerint leszállhat a Balatonon/Dunán/Tiszán?

 

Messze nem. A 2022 februári és nyári próbarepülések egy előzetes tesztüzemet jelentettek, a vonatkozó jogszabályok megszületéséig erre nincs további lehetőség.