GYIK
Mi a cél a vízirepüléssel?
A vízirepülés az aviatika egyik legkülönlegesebb területe, mely a repülést és a hajózást egyesíti. A két – önmagában is csodálatos – terület mással összehasonlíthatatlan élményt jelentő tevékenység, aminek hazai újraindítását minden szenvedélyünkkel szolgáljuk valamennyi formájában. A tevékenység két fő ága: a hidroplánpilóta-oktatás és az élményrepülések területe.
Értem, hogy Alaszkában, Kanadában, Svédországban lényeges közlekedési mód, de Magyarországon miért és kinek fontos ez?
Magyarország a régió és a Kárpát-medence tavakkal és foglyokkal leggazdagabban ellátott országa. Nem véletlen, hogy az első magyar nemzetközi menetrendszerű Budapest-Bécs járatok is a Dunáról indultak egy évszázaddal ezelőtt. Célunk, hogy a történelmileg is erős kötődést újra életre hívjuk és a lehető legtöbb közhasznú értéket teremtsük meg a vízirepülés által.
Igaz, hogy az északi országokban van igazán nagy kultúrája a hidroplánrepülésnek, de a valóság az, hogy az utóbbi időben Európában is igazi reneszánszát éli. Az olasz Comói-tavi és skandináv évszázados üzemek mellett az utóbbi években Lengyelország és Németország tavain indult újra a hidroplánrepülés, Belgrád Duna-szakaszán is megindult a hidroplánrepülés, Montenegro édesvizein pedig a Montadria Nemzetközi Vízirepülő Regattán vesznek részt évek óta kétéltű repülőgépek.
Az elmúlt 30 évben több szakmai csoport részéről számtalan kezdeményezés történt a magyar vízirepülés újbóli bevezetésére, de annyi tényezőnek kellett összhangba kerülnie egymással, hogy ez a folyamat mostanra ért sikeres projektté. Ennek okai között említendő, hogy befeketőinknek köszönhetően beszereztünk egy magyar hidroplánt, amivel hazai teszteket lehetett végrehajtani, a vállalkozás élén pedig számos területen bizonyított menedzserek és pilóták állnak.
Miért nem kórházra költik ezt a pénzt?
A mi projektünk alulról jövő kezdeményezés, ehhez értünk, ezt szeretnénk a lehető legtökéletesebb formában megvalósítani az ország érdekében. A csapatunk egyébiránt számos területen bizonyítja elkötelezettségét nonprofit és jótékonysági ügyek mellett.
Mi szükség van erre az egészre, amikor vonattal, hajóval, autóval bárhova el lehet jutni a Balatonon, sőt, ott a siófoki, sármelléki és szentkirályszabadjai repülőtér is, ha valaki mindenképpen repülni akar?
A vízirepülés lényege, hogy a – hagyományos repülőterekkel ellentétben – a leszállóhelyek egyetlen négyzetméter fejlesztési területet nem kérnek a természettől. A hidroplán alkalmas vízfelület esetén közvetlenül bárhova el tudja juttatni utast, árut. Ebből a szempontból hasonlatos a helikopterhez, csak sokkal olcsóbb nála. A Balaton távolabbi területei órás távolságra vannak bármilyen helyi repülőtértől, de a fővárostól is több mint két órára, nagy forgalom esetén több órára autóval. Ha jobban belegondolunk, a Balatonon a kompon, a hatósági és vízimentő, valamint halgazdasági és oktató hajókon kívül egyetlen vízijárműre sincsen közvetlen szükség a közlekedéshez. A hidroplán is egy lehet azok közül szereplők közül, amelyek kiegészítő értéket, élményt vagy gyorsabb eljutást biztosítanak a tavon.
Én horgász vagyok és zavar, ha ott a repülőgép is.
Ahogy a horgászat is sokak szenvedélye, a hajózás és a repülés is, az mindegyiknek megvan a maga történelmi háttere a Balatonon és a Dunán is. A magyar víz és légtér a közös nemzeti kincsünk, egymás tevékenységének elfogadása és tisztelete minden szereplő érdeke.
Miért lehet ez jó a helyi átlagembernek?
A vízirepülés jelentősége többszörös: a repülés és hajózás együttes élményét jelentő turisztikai attrakciótól a taxirepülésekig számos területén teremt értéket, de arról sem szabad elfeledkezni, hogy a manapság egyre aktuálisabb erdőtűz elleni védekezésben a leghatékonyabb eljárások alapját szintén a hidroplánrepülés jelenti. Ehhez kapcsolódóan is végzünk oktatási tevékenységet légi személyzetek részére. Hazánk értékeinek lehető legkülönlegesebb módon való bemutatása is bizonyosan fokozza az ország versenyképességét a kiélezett turisztikai piacon, különösen, ha a főszezonon és a már amúgy is túlterhelt helyszíneken kívül tervezünk új attrakciókat, de emellett az ifjúság számára is szeretnénk példával szolgálni a természet és a repülés szeretetéről, ezért a fiatal és a már tapasztalt pilóták képzése kiemelt feladatunknak tekintjük.
Hogyan befolyásolja a vízirepülés a vitorlázókat, hajósokat, strandolókat?
Ahogy a világon sehol nem befolyásolja, itthon sem. Magyarországon ráadásul a vízi repülőgépek száma minimális, és nem is várható jelentős bővülés. Miután a bevezető tesztidőszak véget ért, zavaró “iskolakörözéssel” járó gyakorlórepülést javarészt semleges időben vagy semleges területen, a lakosság és a vízi közlekedésben részt vevők zavarása nélkül, több helyszínre szétosztva tervezünk végrehajtani. A strandolók tekintetében különösen semmilyen zavarás nem várható, strand területén pedig semmilyen zavarás nem lehetséges, hiszen a kijelölt fürdőhelyeken vízi jármű, így hidroplán sem jelenhet meg.
Milyen zaj-, illetve környezetszennyezéssel jár? Milyen hatással van ez a madár/vízi élővilágra?
A repülőgépek a vízi járművekhez képest lényegesen zártabb üzem- és kenőanyag rendszerekkel üzemelnek, ezért vízi élővilágra gyakorolt hatásuk jóval előnyösebb. A már levegőbe emelkedett hidroplán pedig ugyanannyi zaj- és környezetszennyezést jelent, mint a Balaton és a Duna fölött amúgy is folyamatosan közlekedő kerekes repülőgép társai. A hidroplánok a világon mindenhol leginkább részei és partnerei a természetnek, nagy részben annak is köszönhetően, hogy egyetlen négyzetméter fejlesztési vagy építési területet sem kérnek belőle.
Mire számítunk hosszútávon?
Jelentős, pihenést érintő terhelés tőlünk a Balatonon vagy bármilyen üdülőközpontban hosszú távon sem várható. Hidroplánt beszerezni és üzemeltetni jóval költségesebb és nehezebb, mint egy sima repülőgépet, ráadásul speciális engedélyek is kellenek hozzá. Ha lesz is lehetőség a jövőben, inkább a ritka különlegesség kategóriában fog maradni.
Biztonságosan üzemeltethető, nem balesetveszélyes?
Professzionális üzemeltetés mellett a repülés többi ágához hasonlóan biztonságos tevékenység a vízirepülés.
Mennyire kitett az időjárásnak?
A repülés többi ágától eltérően a vízirepülésben nincs lehetőség IFR (műszer szerinti) vagy éjszakai repülésre, de egyéb szempontból hasonló azokhoz, beleértve a szélerősséget is. Ami viszont kitettséget jelent, az a hullámmagasság, amely egy bizonyos határ felett nem teszi lehetővé az üzemet.
Más is folytathat vízi repülést?
Igen, a kitaposott út nem csak az Aeroexpress-nek ad lehetőséget, hanem a piacon bárkinek, aki megfelelő engedélyekkel rendelkezik az üzemelésre.