
Aeroexpress – ahol a víz
és az ég összeér
%20copy%202.png)
A vízirepülésrÅ‘l
Van-e szebb, romantikusabb formája az emberi közlekedésnek, mint a vízirepülés? Mi alakította a történetét, mitÅ‘l remélhetjük világszerte az újbóli virágzását? Ismerd meg magyarországi vízirepülés regényes elÅ‘zményeit és jelenlegi alakulását!

Magunkról
Pont 100 évvel a legendás Aeroexpress Rt indulását követÅ‘en elindítottuk napjaink vízirepülés üzemét az új Aeroexpress égisze alatt. Duna, Tisza, Balaton, nagyszerű víztározók: itt folyik a napjaink magyar vízirepülése és hidroplánpilóta-oktatása.

Partnerek
Aeropark, Flyby Aero és VMSZ, Adony város közössége: nélkülük nem indulhatott volna el semmi! Az azóta eltelt idÅ‘ben a kiváló partnerek száma csak nÅ‘tt. A jövÅ‘ tervezésében pedig kiemelt szerepet kap osztrák partnerünk, a Motorflugunion Klosterneuburg is.


A repülÅ‘gépekrÅ‘l
Cessna 206 Stationair Amphibian
​
​A százéves múltra visszatekintÅ‘ amerikai gyártó ikonikus típusai a kisgépes repülés alapkövei, a repülÅ‘gépek Rotring ceruzái, lényegretörÅ‘ek, Å‘szinték, letisztultak és idÅ‘tállók. Nem igazán találtak ki jobbat azóta sem. Legismertebb típusuk, a Cessna 172, számtalan világrekord birtokosa: például egy felszállással 63 napot töltött a levegÅ‘ben valamint több mint 44 000 legyártott példányával minden idÅ‘k legnépszerűbb repülÅ‘gépe.
Az általunk választott modell, a Cessna 206, ennek a legendának a robosztusabb, erÅ‘sebb, tekintélyt parancsoló nagytestvére, és méltán viseli a kategóriája királya címet. Kiforrott, biztonságos és elképesztÅ‘en sokoldalú. Közel 9000 példányt építettek belÅ‘le. Nem véletlen, hogy immár több mint öt évtizede gyártásban van, és borsos ára ellenére hosszan kell várni egy vadonatúj példányra, amely műszerezettségétÅ‘l eltekintve a megszólalásig hasonlít a HA-SEA-ra. Az USA-ban gyakran hivatkoznak rá úgy, mint a repülÅ‘gépek SUV-jára.

Maximális felszállósúlya közel kétszerese a legtöbb egymotoros gépének, kabinja tágas, repülési tulajdonságai pedig egyszerre stabilak és élvezetesek, szinte “nagygépesek”. Mindez ritka pontos irányíthatóságot tesz lehetÅ‘vé a vízen és a levegÅ‘ben egyaránt. A kétéltű változat – a mi választásunk – gyári szintű átalakításokon esett át: módosított törzs, szárny, kabin, légcsavar, pilótafülke és futómű. A kivételesen jó hidrodinamikai tulajdonságokkal rendelkezÅ‘ Wipair úszótalpak és a frissen beépített, a gyárból újonnan érkezett, Continental IO-550-es motor szavatolják az átütÅ‘ sikert. Az eredmény pedig önmagáért beszél: Egy igaz vízimadár jött létre. Közepesnél kisebb tengeri hullámokkal is megbirkózik, de a Duna és a Balaton az igazi otthona, kiköt szinte bárhol, dacol az idÅ‘járással és segít újrateremteni azt, ami egyszer már valóság volt: a vízirepülést Hazánkban és Közép-Európában!
A típus abban is egyedülálló büszkeségünk, hogy a Közép-Európában egyetlenként üzemelÅ‘ példány az Aeroexpress flottájában repül. Alig várjuk, hogy minél többen átélhessék vele azt, amit mi is érzünk minden felszálláskor: a semmihez sem fogható szabadságot, amikor a víz és az ég egy közös világot alkot.


Micsoda ritkaság! Vannak repülÅ‘gépek, amelyek elsÅ‘ látásra is igen különlegesek. A Lake Buccaneer pontosan ilyen. Igazából, gyermekként úgy gondoltam, egy vízigép csak ilyen lehet. Azóta tudom, hogy ez nincsen így, de ez mégiscsak sokat sejtet. A csónaktest, a szárny alá simuló kiegészítÅ‘ úszók, a törzs fölé emelt motor gondola, és az egész gép arányai valahogy mások, mint amit megszoktunk. Talán épp ettÅ‘l válik igazán szerethetÅ‘vé.
A Buccaneer nem egy átépített szárazföldi repülÅ‘gép, hanem már a tervezÅ‘asztalon is vízimadárnak szánták. A története is különleges. A vízirepülés aranykorának – a második világháborúval lezárult idÅ‘szaknak – minden tapasztalata benne van. A fejlesztést a legendás Grumman mérnökei kezdték meg, és az Å‘ szellemiségükbÅ‘l született késÅ‘bb a Lake Aircraft Company, amely tovább vitte ezt az akkor már egyedinek számító vonalat.

A Buccaneer vezetése mindenképpen megszokást igényel, de nem is mindennapi élmény. A magasra helyezett, a súlyponttól távol esÅ‘ motor sajátos stabilitási kihívásokat okoz, és a tolóerÅ‘ változása is a megszokottal ellentétes reakciókat vált ki, a hajókikötÅ‘k és a nagy hullámzás kevésbé áll hozzá közel. De mindezért bÅ‘ven kárpótol, ahogy a víz szinte a pilótafülke peremén csillog és a pilóta és az utasok is félig már a vízfelszíne alatt helyezkednek el. A motor és a légcsavar kezelése és hangja is külön élmény, a látványa pedig páratlan. Ez a gép nem a tökéletes funkcionalitásról szól, mint például egy Cessna vagy egy Airbus, hanem az élményrÅ‘l, az organikus karakterrÅ‘l és a repülés romantikájáról.
​​
Aki egyszer kipróbálja, az tudni fogja, milyen érzés egy született „vízimadárral” repülni. Ajánlani tudom mindenkinek, aki valami igazán különlegesre, archaikusra, és minden porcikájában egyedire vágyik!
​
Széchey Márton
Az Aeroexpress társalapítója és pilótája
Stratégiai partnerünk, az Aeropark folyamatosan nyomon követi és támogatja munkánkat. A népszerű repülÅ‘múzeum tematikus videócsatornáját Kránitz Balázs szerkeszti, aki a Dunán vagy a Balatonon is gyakran jelen van repüléseink során. Ezekben a filmekben összefoglalta mindazt, amit a különbözÅ‘ vízirepülés üzemekrÅ‘l tudni érdemes.

