Rólunk
Elkötelezett csapatunk a magyarországi vízirepülés újbóli bevezetésén dolgozik. Az előzmények immár közel évszázados távlatúak: a legendás Aeroexpress Rt., Magyarország történelmének egyik első légitársasága 1923-ban kezdte meg működését a Dunán és a Balatonon személy- és posta szállítással.
Társaságunk több üzleti szegmensben is sikeres vállalkozókból és nagy tapasztalatú repülési szakemberekből áll. Többen már lassan két évtizedet dolgoztunk együtt, komoly szakmai és üzleti tapasztalatokat és sikereket tudhatunk magunk mögött a légiközlekedési iparágban valamint számos más területen. Úgy érezzük, eljött az ideje annak, hogy a vízirepülést – mely a COVID-19 előtt jelentősen megerősödött és utána megint felszálló ágba kerülő turizmus számára is egyedülálló lehetőségeket nyújthat – újra megteremtsük Magyarországon.
Az Aeroexpress Kft-t 2021-ben Somogyi-Tóth Dániel karmester-orgonaművész, az Aeropark Repülőmúzeumot működtető Légiközlekedési Kulturális Központ alapítója és unokatestvére, Széchey Márton Airbus-oktatókapitány hozta létre régi barátjukkal, Marozsi Lászlóval. Két évtizeddel ezelőtt azonban már megkezdték a tervezést: abban az időben, amikor alig húsz évesen légifotó-vállalkozást indítottak, rendszeresen foglalkoztak a gyerekkori álmuk megvalósításán is. Később rendszeresen repültek együtt Simon Martinnal, aki Airbus-kapitány, emellett a bőnyi repülőtér vezetője, illetve kisgépes üzemeltetési szakember. Gyakorlatias szemléletével mindig lendületet adott a tervezésnek. 2019-ben Marci vízirepülőgépre jogosító szakszolgálati engedélyt szerzett Lengyelországban. Igazi lendületet azonban a COVID-19 lezárások alatti leállások hozták el a csapat számára. 2020-ban gőzerővel indult meg az üzleti tervezés és a potenciális partnerek keresése. Több ígéretes, majd a várható gazdasági veszteségek ismeretében visszavonuló befektető után hirtelen új irányt vett az ügy, amikor Somogyi-Tóth Dániel 2021. áprilisában kapcsolatba került Házas Gáborral, akinek nagyapja Endresz György, az Aeroexpress Rt. főpilótájának barátja volt. Kiderült, hogy Gábornak szintén gyerekkori álmáról van szó és a Svájcban élő Dinka Lajossal, az Awenta Vertriebs GmbH értékesítési vezetőjével a pandémia előtt hasonló üzleti tervezést végeztek.
Ezzel párhuzamosan Norvégiában is zajlottak az események: látva, hogy az európai piacon nincs eladó hidroplán, Dani családi barátjukhoz, a Norwegian Airlines egyik főpilótájához fordult, hogy nem tud-e hozzáférhető gépről. Itt is a pandémia kapott szerepet, mert végül egy norvég kereskedelmi légitársaság az elmaradó turizmus miatt 2020. decemberében hajlandó volt meggondolni egy gépének eladását. Ekkor azonban Daniék még egy másik befektető szándékára alapozva tárgyaltak a megvásárlásról. Ő végül visszalépett, ami a norvég partnerrel szemben előnyt semmiképpen nem jelentett. Közben 2021 tavaszán kezdett visszatérni a turizmusba vetett hit és az egyetlen hozzáférhető európai hidroplán lehetősége elúszni látszott. Marci azonban folytatta gyakorlórepüléseit Lengyelországban és Olaszországban, ami Gábor és Lajos – akkor már szinte váratlan – csatlakozása miatt nagyon is hasznos volt.
Miután Dani és Marci többször találkozott Budapesten és Alsóörsön Lajossal és Gáborral, elkezdtek nagyon felgyorsulni a dolgok. A döntés Bőnyben, a Flyby Aero bázisán született meg, ahol Martinék üzemeltetési hátterét is megismerve a svájci bejegyzésű Awenta Vertriebs GmbH úgy határozott, hogy megvásárolja a norvég Cessna 206-ost és az Aeroexpress Kft. üzemeltetésébe adja azt.
Nyáron kipróbáltuk az eladó repülőgépet, eközben a norvégok annyi tudást igyekeztek átadni a magyar csapat számára az üzemeltetés területén, hogy – ismerve több európai vízirepülő gyakorlatot – az Aeroexpress kifejezetten az ő mintájuk mellett tette le a voksát.
Gábor, aki hajóvezetőként is dolgozik stratégiai partnerünk, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatánál (VMSZ), együtt kezdett gondolkodni társaival a vízi fel- és leszállások lehetséges biztosításáról. Dani pedig közben az Aeropark csapatával, Kránitz Balázs vezetésével számos repüléssel kapcsolatos élményprogram mellett elindította a Boeing 737-essel teljesített népszerű Budapest-Budapest országnéző sétarepüléseket, amelyek olyan népszerűségre tettek szert, hogy a remélt majdani dunai és balatoni sétarepülések szervezőjeként az Aeropark is a stratégiai partnerek közé került.
A Norvégiában LN-FBI lajstromjelet viselő Cessna 206 amfíbia 2021. augusztus 18-ánérkezett Magyarországra. Bőnyben ezután elkezdődtek a vámeljárások, a repülőgép külföldi AOC alóli kivonása és magyar honosítása. A XXI. század első magyar lajstromjelű hidroplánja Bőnyből felszállva és oda visszatérve HA-SEA regisztrációval, 2022. december 22-én repült először.
Tudni kell, hogy Magyarország vizein az 1937 óta egyáltalán nem szállt le magyar lajstromjelű hidroplán. Mivel a reptéri infrastruktúra fejlesztésével már a nagyobb gépek is biztonságosan tudtak üzemelni, a vízirepülés háttérbe szorult, itthon el is felejtettük. Jelenleg a magyar közlekedési hatóság fejlesztéseinek köszönhetően az elvi lehetőség nyitva áll a vonatkozó hajózási és légügyi szabályozások frissítését egyaránt igénylő törvényhozási munkák elvégzése előtt. A fő feladatot a két részterület eljárásrendjeinek összehangolása és annak törvénybe foglalása jelenti a magyarországi vízirepülés újraindításának érdekében.
Meggyőződésünk, hogy a gyönyörű folyók és tavak országaként hazánk alkalmas lehet arra, hogy a repülés talán legelbűvölőbb formájának, a vízirepülésnek igazi otthona legyen.
Célunk, hogy Magyarország a vízirepülés regionális központja legyen.
Ennek reményében és eléréséért dolgozunk.