Magunkról
Elkötelezett csapatunk a magyarországi vízirepülés újbóli bevezetésén dolgozik, melynek eredményeként 2022. február 4-e óta újra repül magyar lajstromjelű hidroplán a magyar vízeken. Az előzmények immár több mint évszázados távlatúak: a legendás Aeroexpress Rt., Magyarország történelmének egyik első légitársasága 1922-ban kezdte meg működését a Dunán és a Balatonon személy- és posta szállítással.
Mára elmondhatjuk, hogy HA-SEA lajstromjelű Cessna 206 Amphibian kétéltű repülőgépünkkel jelentős tapasztalatokat szereztünk a hazai és nemzetközi vízeken. HU.DTO.0041 bejegyzéssel létrehoztuk oktatószervezetünket, melynek köszönhetően 2025 nyarán – 1940 óta először – magyar lajstromjelű hidroplánon, magyar oktatókkal, magyar vízen, magyar oktatószervezetben és magyar vizsgáztatóval magyar hidroplánpilótákat képeztünk ki.
A magyar vízirepülés eredményeire nemzetközi figyelem is került: szakmai kapcsolatba kerültünk a Montenegro vízein üzemet tervező csapattal, ahol 2024-ben a helyi hatóságok előtt a magyar hidroplán végzett bemutató és teszt repüléséket. 2025-ben szoros együttműködésbe kezdtünk az osztrák Motorflugunion Klosterneuburg repülőiskolával, kiknek Lake LA-4 Buccaneer repülő csónakja már rendszeres vendég a magyar vízeken és képzőszervezetünk átképzési kínálatában is megjelenik.
Az Aeroexpress fő célja, hogy amellett, hogy sétarepülések által bárki számára kipróbálható legyen a repülés egyik legszebb ága, Magyarország az európai vízirepülő pilótaképzés egyik fontos helyszínévé váljon. Számos országban komoly igény mutatkozik az utánpótlásra: a pusztító erdőtüzek megfékezésében egyre nagyobb szerepet kapnak a vízről felszálló tűzoltó repülőgépek.
Társaságunk a pandémia során kezdte gyorsított ütemben feléleszteni a hazai vízirepülés évszázados hagyományát. HA-SEA kétéltű repülőgépünk 2022-ben szállt le először a Dunán majd a Balatonon, azóta pedig a leszállóhelyek kibővültek a Tiszával és számos víztározóval. A folyamatos magyar vízi üzem mellett a hidroplán állandó szereplője lett a repülőnapoknak, ezen túl Görögországban a Parti Őrség felügyelete mellett tengeri üzemet hajtottunk végre, Montenegro vízfelületein pedig a helyi hatóságoknak végeztünk demonstrációs fel- és leszállásokat, kikötéseket – elmondhatjuk, hogy immár Magyarország rendelkezik a térség legfejlettebb vízirepülésével.







Csapatunk
Széchey Márton (1979)

-
hidroplánpilóta, az Aeroexpress társalapítója, társtulajdonosa, a magyar vízirepülés
újraindításának egyik motorja -
Airbus oktatókapitány és hatósági vizsgáztató 14.000 repült órával
-
gyakorlott vitorlázó a Balatonon és hajóvezető a Dunán
-
legtapasztaltabb magyar vízirepülőgép-pilóta

Somogyi-Tóth Dániel (1981)
-
légiközlekedési menedzser, az Aeropark látogatóközpont alapító ügyvezetője, mely
Magyarország egyik legnépszerűbb kiállítóhelyévé vált -
19 éves kora óta vállalkozó: 2000-ben Széchey Mártonnal aktív szerepet játszottak a
légifelvétel-készítés liberalizációjában, közel 1000 órát -
repült légifotósként
-
a magyar vízirepülés újraformalásának menedzsere
-
az Aeroexpress légitársasági fejlesztés társtulajdonosa és vezetője

Farkas Imre (1966)
-
hidropánpilóta, az Aeroexpress képzőszervezet Head of Training-je több éves magyar
és nemzetközi vízirepülő tapasztalattal -
1982 óta repül, vitorlázópilótaként hosszú éveken át versenyzett, a vizeken pedig
hajóvezetőként is aktív -
Magyarország egyik legtapasztaltabb kisgépes oktatója 10.000 feletti repült óraszámmal
-
emellett ejtőernyős ugrató- és vontató pilótaként is dolgozik

Horn András (1989)
-
hidroplánpilóta, az Aeroexpress hajózási szakértője, hivatásos hajóparancsnok
-
egy évtizede Boeing 737 kapitány és kisgépes repülésoktató
-
15 éve hivatásos hajós; tapasztalat nemzetközi, belvízi és tengerparti hajózásban
szállodahajókon, menetrendi termes személyhajókon, úszómunkagépeken és
vontatóhajón; aktív hajózási hatósági vizsgabiztos -
angol nyelvű közgazdasági diplomával is rendelkezik

Nagy Gábor (1973)
-
hidroplánpilóta, oktató és vizsgáztató; korábbi vitorlázórepülő válogatott kerettag,
a 2017-es Vitorlázórepülő Világbajnokság 8. helyezettje -
több mint 6.000 óra és 10.000 felszállás után is lelkes oktató
-
Balatoni szólóvitorlázó, több egykezes Balaton-kör és egy Fa Nándor-féle Szóló
Nagykör, valamint több Kékszalag teljesítője, a 2026-os H-Boat világbajnokságra
készülő magyar csapat tagja -
közgazdász, az ÉKM Légügyi Hatóság vizsgáztatásokért felelős felügyelője

Bánhidy Attila (1980)
-
az Aeroexpress OPS szakértője
-
5 év rampa után évtizedes munka a legnagyobb magyar AOC-ben:
crewdiszpécser, navigátor és duty manager -
több év légiközlekedési hatósági munkatapasztalat
-
közgazdász végzettsége mellett hajóvezetői jogosítással és
gyakorlattal is rendelkezik

Marozsi László (1979)
-
az Aeroexpress ügyvezetője
-
több évtizedes és sokoldalú vállalkozói tapasztalat
-
szerepvállalás a két Magyaroszágon aktív fapados légitársaság HR és vizuális
-
kommunikációjának felépítésében
-
kiegészítő iparági tapasztalat Boeing 737 légiutaskísérőként
Alapításunk története
Az Aeroexpress Kft-t 2021-ben Somogyi-Tóth Dániel karmester-orgonaművész, az Aeropark Repülőmúzeumot működtető Légiközlekedési Kulturális Központ alapítója és unokatestvére, Széchey Márton Airbus-oktatókapitány hozta létre régi barátjukkal, Marozsi Lászlóval. Két évtizeddel ezelőtt azonban már megkezdték a tervezést: abban az időben, amikor alig húsz évesen légifotó-vállalkozást indítottak, rendszeresen foglalkoztak a gyerekkori álmuk megvalósításán is. Később rendszeresen repültek együtt Simon Martinnal, aki szintén Airbus-kapitány, emellett a bőnyi repülőtér vezetője, illetve kisgépes üzemeltetési szakember. Gyakorlatias szemléletével mindig lendületet adott a tervezésnek. 2019-ben Marci vízirepülőgépre jogosító szakszolgálati engedélyt szerzett Lengyelországban. Igazi lendületet azonban a COVID-19 lezárások alatti leállások hozták el a csapat számára. 2020-ban gőzerővel indult meg az üzleti tervezés és a potenciális partnerek keresése. Több ígéretes, majd visszavonuló befektető után hirtelen új irányt vett az ügy, amikor Somogyi-Tóth Dániel 2021 áprilisában kapcsolatba került Házas Gáborral, akinek nagyapja Endresz György, az Aeroexpress Rt. főpilótájának barátja és repülőtársa volt. Kiderült, hogy Gábornak szintén gyerekkori álmáról van szó és a Svájcban élő Dinka Lajossal, az Awenta Vertriebs GmbH értékesítési vezetőjével a pandémia előtt hasonló üzleti tervezést végeztek.
Ezzel párhuzamosan Norvégiában is zajlottak az események: látva, hogy az európai piacon nincs eladó hidroplán, Dani családi barátjukhoz, a Norwegian Airlines egyik főpilótájához fordult, hogy nem tud-e hozzáférhető gépről. Itt is a pandémia kapott szerepet, mert végül egy norvég kereskedelmi légitársaság az elmaradó turizmus miatt 2020. decemberében hajlandó volt meggondolni egy gépének eladását. Ekkor Daniék még egy másik befektető szándékára alapozva tárgyaltak a megvásárlásról. Ő azonban végül visszalépett, ami kishíján a norvég partner bizalomvesztését jelentette, annál is inkább, mert közben, 2021 tavaszán kezdett visszatérni a turizmusba vetett hit – így az egyetlen hozzáférhető európai hidroplán megvásárlásának lehetősége elúszni látszott. Marci ennek ellenére folytatta vízi gyakorlórepüléseit Lengyelországban és Olaszországban, ami Gábor és Lajos – akkor már szinte váratlan – csatlakozása miatt nagyon is hasznos volt.
Miután Dani és Marci többször találkozott Budapesten és Alsóörsön Lajossal és Gáborral, elkezdtek felgyorsulni a dolgok. A döntés Bőnyben, a Flyby Aero bázisán született meg, ahol Martinék üzemeltetési hátterét is megismerve a svájci bejegyzésű Awenta Vertriebs GmbH úgy határozott, hogy megvásárolja a norvég Cessna 206-ost és az Aeroexpress Kft. üzemeltetésébe adja azt.
Nyáron kipróbáltuk az eladó repülőgépet, aminek során a norvégok annyi tudást adtak át a magyar csapat számára az üzemeltetés területén, hogy – megismerve több európai vízirepülő gyakorlatot is – az Aeroexpress kifejezetten az ő szakmai mintáik mellett tette le a voksát. A HA-SEA oldalán található kis norvég zászló a gép eredete mellett erre is utal.
Gábor, aki hivatásos hajóvezetőként is dolgozott stratégiai partnerünk, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatánál (VMSZ), együtt kezdett gondolkodni társaival a vízi fel- és leszállások lehetséges biztosításáról. Dani pedig közben az Aeropark csapatával, Kránitz Balázs vezetésével számos repüléssel kapcsolatos élményprogram mellett elindította a Boeing 737-essel teljesített népszerű Budapest-Budapest országnéző sétarepüléseket, amelyek olyan népszerűségre tettek szert, hogy a remélt majdani dunai és balatoni sétarepülések szervezőjeként az Aeropark is a stratégiai partnerek közé került. Mindeközben Horn András barátunknak gondolatainak és kapcsolatrendszerének köszönhetően kialakult az első tervezett leszállások jogcime és működési formája is, Adonyban pedig Ronyecz Péter polgármester úrnak, valamint Bartos Gábornak és Simon Ferencnek köszönhetően kialakult az első helyszín reménye is. Simon Feri bátyánk sajnos 2024 novembere óta már nincs közöttünk. Neki különösen sokat köszönhet a magyar vízirepülés ügye.
A Norvégiában LN-FBI lajstromjelet viselő Cessna 206 amfíbia végül 2021. augusztus 18-ánérkezett Magyarországra. Bőnyben ezután elkezdődtek a vámeljárások, a repülőgép külföldi AOC alóli kivonása és magyar honosítása. A XXI. század első magyar lajstromjelű hidroplánja Bőnyből felszállva és oda visszatérve HA-SEA regisztrációval, 2022. december 22-én repült először.
Magyarország vizein ekkor már 1940 óta egyáltalán nem szállt le magyar lajstromjelű hidroplán. Mivel a reptéri infrastruktúra fejlesztésével már a nagyobb gépek is biztonságosan tudtak üzemelni, a vízirepülés háttérbe szorult, a megszerzett hazai tudás feledésbe is merült. Az 2022-ben végrehajtott tesztrepüléseket a magyar légügyi és hajózási hatóságok intenzív figyelemmel kísérték, és az üzemet megismerve a legfontosabb jogi szabályozásokat annak alapján meg tudták hozni, melynek köszönhetően azóta folyamatos a vízi repülés üzem Magyarországon, a jogszabályi finomítások pedig – a többi közlekedési ághoz hasonlóan – rendszeresekké váltak. Ki kell emelni a magyar légügyi és hajózási hatóságok, valamint a dunai, tiszai és balatoni vízirendészet nyitottságát, a professzionális és konstruktív hozzáállását, ami nélkül a hazai vízirepülésnek sem a tesztidőszaka, sem pedig a jogszabályi környezete nem jöhetett volna létre.
Csapatunkat 2023 márciusában mély gyász rázta meg. Házas Gábor barátunk és alapító társunk egy amerikai síbaleset következtében életét vesztette. Közös meggyőződésünk volt, hogy jelentős folyók és tavak országaként hazánk alkalmas lehet arra, hogy az aviatika talán legelbűvölőbb formájának, a vízirepülésnek igazi otthona legyen – azóta Gábor emlékére is dolgozunk ezen a gyönyörű feladaton.
Az elmúlt években hazánk számos vízfelületén megfordultunk és mindenhol kiváló embereket ismertünk meg. Sokaknak közülük meg is mutathattuk a hidroplánrepülés élményét. A visszajelzéseik alapján különösen erős célunk lett, hogy Magyarország – a képzések és repülési programok által – a vízirepülés regionális központjává válhasson. Ennek reményében és eléréséért a továbbiakban is mindent megteszünk.







Házas Gábor emlékére
Minden fejlesztés mögött több szakember közös álmai, összehangolt gondolkodása és megvívott harcai állnak. Ez az Aeroexpressre is igaz, ezért is éljük meg soha nem múló veszteségként Házas Gábor alapító társunk elvesztését.
Gábor élete számos vállalat vezetése és vízimentő munkája mellett számos pontos kapcsolódott a repüléssel is. Édesapja nemrég 80 évesen ejtőernyővel ugrott a Balatonba, pilóta nagyapja pedig Endresz Györggyel repült együtt, aki legendás óceánrepülése mellett az egyik leghíresebb Aeroexpress vízirepülő pilóta volt az 1920-as években. Ez is inspirálta abban, hogy befektetőtársként és hajózási szakemberként 2022 februárjában alapvető részt vállalt az Aeroexpress brand újraindításában, az első újkori dunai és balatoni vízirepülések megteremtésében. Családja mellett vitorlás emberként a Balaton és a balatoni vízirepülés ügye vált másik legfontosabb hivatása az életében. Kiváló szervezőkészségével, határozottságával, vízimentőkkel és vízügyi hivatalokkal végzett koordinációjával szolgálta a magyar repülés fejlődését, sokszínűbbé válását, a hazai légiközlekedési képességek gazdagodását.








